HOME / Defensie laat veteranen met PTSS in de kou staan
Eerlijk veteranenbeleid
Veteranen die schadevergoeding aanvragen nadat zij tijdens hun uitzending letsel hebben opgelopen moeten veel te lang wachten op hun geld. Dit stelt Veteranenombudsman Reinier van Zutphen na onderzoek, samen met de Rekenkamer. Hij noemt de situatie van veel veteranen ,,bedroevend”: ,,Veteranen met letselschade worden nog steeds onbehoorlijk behandeld.”
Defensie laat veteranen in de kou staan
Veteranen die schadevergoeding aanvragen nadat zij tijdens hun uitzending letsel hebben opgelopen moeten veel te lang wachten op hun geld. Dit stelt Veteranenombudsman Reinier van Zutphen na onderzoek, samen met de Rekenkamer. Hij noemt de situatie van veel veteranen ,,bedroevend”: ,,Veteranen met letselschade worden nog steeds onbehoorlijk behandeld.”
De Veteranenombudsman onderzocht de afhandeling van letselschadevergoeding voor militairen ook al in 2021. De ellende die toen werd geconstateerd, bestaat nog steeds, aldus de Veteranenombudsman in het zojuist vrijgegeven rapport over de behandeling van letselschadeclaims van veteranen. ,,De procedures moeten korter en duidelijker, die zijn nog altijd stressvol en belastend voor veteranen. Veteranen vinden de procedure nog steeds te ondoorzichtig en de behandelingsduur te lang.”
Gemiddeld duurt de afhandeling van de schadeclaim drie jaar. Sommige veteranen wachten echter al acht jaar op een uitkomst, terwijl zij zich vaak al in een kwetsbare positie bevinden. Een groot deel van deze veteranen kampt met posttraumatische stressstoornis (PTSS).
‘Schaderegeling heeft negatief effect’
Veteranenombudsman Reinier van Zutphen: ,,De regeling die bedoeld is om de veteraan en zijn familie rust en zekerheid te bieden voor de toekomst, heeft door de lange duur en het ingewikkelde proces een tegenovergesteld effect. Een regeling die veteranen moet helpen, belemmert diezelfde veteranen in het weer oppakken van hun leven.”
,,Veteranen geven aan onvoldoende informatie te krijgen over de afhandeling van hun aanvraag. Ze weten hierdoor niet goed waar ze aan toe zijn. Ook zorgt het gebrek aan informatie voor wantrouwen, wat vervolgens weer in de weg kan staan van een vlotte en transparante afhandeling van de letselschadeclaim”, aldus de ombudsman.
Defensie krijgt forse kritiek van de ombudsman. Praktische problemen die vier jaar geleden al bekend waren, zijn nog steeds niet opgelost. Zo kunnen medische dossiers nog steeds niet digitaal worden aangeleverd. ,,Ik kan niet anders dan vaststellen dat Defensie onvoldoende urgentie voelt om naar oplossingen te zoeken voor de veteraan”, aldus Veteranenombudsman Reinier van Zutphen.
Defensie heeft structureel tekort juridisch personeel
Ook de advocaten die militairen bijstaan zijn oorzaak voor de ellenlange procedures, zegt de ombudsman. Die nemen ,,onvoldoende verantwoordelijkheid voor hun eigen handelen. De procedure kan een stuk minder belastend zijn als zij met elkaar in gesprek gaan en actief de samenwerking opzoeken.
Veteranen kunnen de gevolgen van blijvende fysieke of mentale schade verhalen bij het ministerie van Defensie. Dit gebeurt via de Regeling Volledige Schadevergoeding (RVS).
De Algemene Rekenkamer heeft gelijktijdig met de ombudsman de RVS-procedure onderzocht. Daaruit blijkt dat zestig procent van alle zaken niet binnen twee jaar wordt afgehandeld, zoals het streven is van de minister van Defensie. De Rekenkamer oordeelt dat Defensie een structureel tekort heeft aan juridisch personeel, ,,wat ten koste gaat van dienstverlening aan veteranen”.
De procedures moeten korter en duidelijker
In het rapport van de ombudsman wordt een veteraan geciteerd, die al heel lang wacht op afronding van zijn claim: ,,Mijn vergoeding heb ik in mijn dromen al uitgegeven aan het weer oppakken van ons leven en gelukkig zijn. Het lijkt erop dat Defensie ons daarin tegenhoudt. Het zou fijn zijn om dit hoofdstuk af te kunnen sluiten na deze jarenlange voortslepende zaak.”
Ombudsman Van Zutphen zegt ,,blij te zijn dat hiermee de feiten nu eindelijk boven tafel zijn. Het onderzoek van de Algemene Rekenkamer bevestigt wat veteranen mij vertellen”.
Mijn vergoeding heb ik in mijn dromen al uitgegeven aan het weer oppakken van ons leven en gelukkig zijn. Het lijkt erop dat Defensie ons daarin tegenhoudt
Integriteitsonderzoek naar verantwoordelijke afdeling
De Drentse jurist Ferre van de Nadort – die momenteel honderd zaken heeft lopen waarbij veteranen zijn betrokken – eist een integriteitsonderzoek naar de juridische afdeling van Defensie, naar aanleiding van het verwoestende oordeel van de ombudsman. Hij stelt dat de afdeling ,,na tien jaar de zaken nog steeds niet op orde heeft. Ik heb daar geen enkel begrip voor en kan dat ook niet uitleggen aan mijn cliënten. De afwikkeling duurt te lang en er worden vaak onnodige obstakels opgeworpen.”
Praktijken Defensie zijn een overheid onwaardig
Het langste traject dat de Drentse jurist voerde voor een veteraan duurde maar liefst acht jaar. Van de Nadort: ,,Defensie dwingt veteranen om vaststellingsovereenkomsten te tekenen. Er vindt een zogenaamd overleg plaats, waarbij Defensie ten nadele van de veteraan afwijkt van haar beleid over de hoogte van de schadevergoeding. Na jaren discussie kan de veteraan slikken of stikken: of je blijft in een uitzichtloze situatie zitten, of je tekent tegen finale kwijting en je krijgt je schadevergoeding. Deze praktijk is een overheid onwaardig en zorgt voor veel onnodige vertraging. Defensie past dit ook daadwerkelijk als drukmiddel toe. Deze praktijk ondermijnt de rechtspositie van de veteraan.”
Stop met deals sluiten met veteranen
Hij bepleit het stopzetten van het sluiten van vaststelingsovereenkomsten. ,,De overheid hoort gewoon een schadebesluit te nemen, waartegen eventueel bezwaar en beroep kan worden ingesteld. Dan kan de veteraan de schadevergoeding krijgen die Defensie heeft vastgesteld en wordt hij niet gedwongen om tegen zijn zin in een overeenkomst te tekenen. Dit is trouwens ook hoe ons staatsbestel is ingericht en hoe burgers tegen de overheid worden beschermd. Defensie ondermijnt dit.”
Volgens de Rekenkamer is er tussen 2015 en dit jaar zo’n 215 miljoen euro uitgekeerd aan schadevergoedingen aan gewonde veteranen.
#EerlijkeSchadevergoeding #GeenStrijdNaDienst #RespectVoorVeteranen
Samen sterk
Deel je ervaring en help het veteranenbeleid te verbeteren.
Ben jij een veteraan of familielid en loop je vast? Heb je te maken met trage procedures, onrechtvaardige schadevergoeding of gebrek aan erkenning? Jouw ervaring telt en kan het verschil maken!
Mijn man is 8 jaar geleden thuis gekomen met complexe PTSS door nalatigheid van de dienst. Wij kampen met vele problemen die te veel zijn om hier uitgebreid te beschrijven, maar het komt erop neer dat de psychische hulpverlening traag op gang kwam 8 jaar geleden, er geen aandacht vanuit defensie voor mij en de kinderen was, mijn man is inmiddels 2 jaar geleden ontslagen (6 jaar na ziek worden) en tot opheden zitten we in de RVS, deze loopt nog steeds. Iedere keer moet er weer materiaal aangeleverd worden, onze advocaat is druk met de zaak. declaraties verlopen omslachtig, alles vergt veel aandacht, energie en tijd en laat dat nou iets zijn wat iemand met PTSS niet trekt. Voorzieningen die nodig zijn om de situatie stabiel te houden zijn tot op heden voor eigen rekening, en hopen we ooit terug te krijgen maar dat is de grote vraag. Dus daar is veel financiële stress over. Ons huidige woonsituatie voldoet niet meer, ivm de grote mate aan prikkels. Zo stapelen de problemen zich op. In plaats van dat de stress gereduceerd wordt, komen er stress factoren bij.
Ik heb gediend bij dutchbat 1 en ben dan ook uitgezonden geweest naar Srebrenica. Voor dat ik met m,n klacht kom, wil ik eerst eventjes kenbaar maken dat dit bericht geen persoonlijke aanval is op de collega’s van Dutchbat 3. Het volgende wat bij mij gevoelsmatig aan me vreet. De collega’s van dutchbat 3 hebben allemaal 5000 euro vergoeding gekregen, als soort van erkenning. Oké deze jongens zijn aanwezig geweest bij de val van de enclave, maar dit steekt behoorlijk bij de jongens van dutchbat 1 en mogelijk 2. Wij krijgen helemaal niets. Ook wij zaten in onzekerheid. Ik heb ook met regelmaat de kogels om me oren gehad en laat ik verder maar niet te veel schrijven over mijn ervaringen aldaar, want dan ben ik morgen nog bezig. Ik en nog een hoop mede lotgenoten hebben misschien meer of ergere dingen meegemaakt of gezien als bepaalde collega’s van dutchbat 3 en wat krijgen wij, niets. Ik ken ook jongens van dutchbat 1, die na hun diensttijd er helemaal vanaf waren en zelfs mensen die het leven gewoon niet meer zagen zitten en helaas daarom ook uit het leven zijn gestapt, en als dan totaal geen waardering krijgt en de 1 wel en de ander niet, dan krijgt iemand met mogelijke ptss een extra trap na.